Blogg

Kategorier
Velkommen til bloggen. Her vil du kunne bli oppdatert om alt som skjer i Oslo-Filharmoniens venner. Vi vil også oppfordre alle medlemmer til å dele opplevelser og informasjon med alle, har du noe på hjertet, kort eller langt, send det inn til Oslo-Filharmoniens venner » ofvenner@gmail.com

Årsmøte, Vennekonsert og Vennetreff onsdag 22. april 2015

Tilbakeblikk ved Per-Johan B. Bogerud.

Onsdag 22. april bokstavelig talt «gikk» i arrangementer i regi av Venneforeningen i Konserthuset:
Årsmøte 2015, Vennekonsert og Vennetreff.

Lars Hallvard Flæten orienterer om valgkomitéens tanker omkring forsterkning av OFV’s sammensetning av styret. Sekretær Margit Fuglesang konsentrerer seg  som referent og styreleder Tor Einar Stien Thorvaldsen er årsmøtets ordstyrer.

Lars Hallvard Flæten orienterer om valgkomitéens tanker omkring forsterkning av OFV’s sammensetning av styret. Sekretær Margit Fuglesang konsentrerer seg som referent og styreleder Tor Einar Stien Thorvaldsen er årsmøtets ordstyrer.

Årsmøte 2015 ble avviklet med ca. 40 medlemmer til stede i den såkalte «Spissen» innenfor foajéen. Til behandling forelå (som vanlig) alle punkter som er fastsatt av foreningens statutter, med ett unntak: Et medlem etterlyste et punkt i tillegg: «OFV-medlemmers 5 minutter». Det fikk tilslutning, men nådde dessverre ikke å bli behandlet, til fordel for en lang diskusjon om forsterkning av styret ut over det antall styremedlemmer statuttene fastsetter. Posten ble derfor droppet og forslaget ble derved henvist som post på neste årsmøte.

Når det gjelder resultatet av valget, begrenser vi oss her til å nevne gjenvalg av  Tor Einar Stien Thorvaldsen som styreleder, da styret i sin helhet vil informere om dette i årsmøtets referat.

Vennekonsertens eminente svenske dirigent, 87-årige Herbert Blomstedt,  hadde en sikker hånd over  Oslo-Filharmoniens fremførelse av Anton Bruckners komposisjon Symfoni nr. 7, E-dur.

Vennekonsertens eminente svenske dirigent, 87-årige Herbert Blomstedt, hadde en sikker hånd over Oslo-Filharmoniens fremførelse av Anton Bruckners komposisjon Symfoni nr. 7, E-dur.

Vennekonserten ble kveldens clou, med den velkjente, svenske, 87-årige dirigenten Herbert Blomstedt (1927-). På repertoaret stod Anton Bruckner med komposisjonen Symfoni nr. 7, E-dur, under fremføring av Oslo Filharmoniske Orkester. Det vil ikke være å overdrive at det ble et hjertelig gjenhør med Blomstedt, i det han i perioden 1962-1967 var knyttet til Oslo Filharmoniske Orkester som sjefdirigent sammen med Øivin Fjeldstad. Han huskes også spesielt da han ledet orkesteret på den aller første europaturnéen med konserter i blant annet Berlin-Filharmonien og Amsterdam Concertgebouw. Før Oslo var Blomstedt sjefdirigent i Norrköping og Malmö, og i 1967 overtok han ledelsen av Danmark Radios Symfoniorkester. Deretter fulgte sjefsstillinger hos Staatskapelle i Dresden, San Francisco Symphony Orchestra, NDR-orkesteret i Hamburg og Gewandhausorchester i Leipzig, der han var kunstnerisk leder frem til 2005. Blomstedts merittliste omfatter også æresdirigent for hans tidligere faste orkestre i København, Stockholm, Leipzig og San Francisco, også for Bamberger Symphoniker og NHK Symphony Orchestra i Tokyo.

En vakker og velfortjent blomsterbukett ble overrakt dirigent Herbert Blomstedt, som samtidig  mottar publikums hyldest. Elise Båtnes, 1. konsertmester, fryder seg på dirigentens vegne.

En vakker og velfortjent blomsterbukett ble overrakt dirigent Herbert Blomstedt, som samtidig mottar publikums hyldest. Elise Båtnes, 1. konsertmester, fryder seg på dirigentens vegne.

Som om ikke dette skulle være nok, utgjør Blomstedts plateinnspillinger hundrevis av utgivelser, og bare med Staatskapelle i Dresden utgjør de over 130 verktitler! Blant disse er alle symfoniene til Beethoven og Schubert.

Blomstedts forrige konserter i Oslo var i februar 2014 med verk av Prokofjev og Berlioz. Utover hans direksjon av Anton Bruckner på Vennekonserten 22.04., dirigerte Blomstedt 23.04. også Oslo-Filharmonien i en konsert med Wolfgang Amadeus Mozart Symfoni nr. 34, C-dur K. 338.

Blant Blomstetds nyere utgivelser med Gewandhaus er også Bachs Messe i h-moll, innspilt i Thomas-kirken med Gewandhaus Kammerchor og berømte solister. I en forhåndsomtale skrev det svenske musikkmagasinet OPUS: «Blomstedts entusiasme, pondus og varme smitter ikke bare av på de medvirkende, men også på lytterne»!

Og det er det mange i Oslo som kan bekrefte! fastslår Vennekonsertens programhefte i sin i sin presentasjon av Blomstedts fantastiske karriere.

Var Vennekonserten å betrakte som et «Vorspiel», utgjorde Vennetreffet i Glasshuset et «Nachspiel». Mange «klassiske venner» hadde sluttet seg til kveldens Vennetreff og bidro også der til å skape en begeistret stemning. Den ble forsterket av at Vennekonsertens eminente dirigent Herbert Blomstedt, også var til stede i Glasshuset og kastet ytterligere glans over en opplevelsesrik kveld i Venneforeningens regi! –

Det var feststemning over Vennetreffet i Glasshuset etter Vennekonserten, særlig da dirigenten Herbert Blomstedt beæret «vennene» med sitt nærvær, her i samtale med Thor Einar Stien Thorvaldsen, OFV’s styreleder (lengst til høyre). På venstre flanke gjenkjenner vi OFV’s styremedlem Margit Fuglesang (med en kurv) og på hennes venstre side Leif Eriksen, OFO’s og OFV’s faste,  profesjonelle reiseoperatør fra Escape.

Det var feststemning over Vennetreffet i Glasshuset etter Vennekonserten, særlig da dirigenten Herbert Blomstedt beæret «vennene» med sitt nærvær, her i samtale med Thor Einar Stien Thorvaldsen, OFV’s styreleder (lengst til høyre). På venstre flanke gjenkjenner vi OFV’s styremedlem Margit Fuglesang (med en kurv) og på hennes venstre side Leif Eriksen, OFO’s og OFV’s faste, profesjonelle reiseoperatør fra Escape.

En tankeställare
I et intervju på siden osloby i Aftenposten 23.04.15 stiller avisen Herbert Blomstedt følgende spørsmål: – Hvordan er du som dirigent? Streng? Og han svarer til ettertanke:

• Jeg er veldig krevende, gir aldri opp. Jeg skal jo vise veien til musikken slik jeg oppfatter den, og har ansvaret for musikerne så de yter sitt beste. Musikk kan uttrykke alle intellektuelle følelser: I musikken kan man elske, hate, drømme, og det finnes en ideell verden i musikken. Derfor er musikken et forbilde og noe fascinerende og perfekt. Vi blir aldri perfekte som mennesker, men musikken er en veldig inspirasjon og et uttrykk for livet. –