Blogg

Arkiv
Kategorier
Velkommen til bloggen. Her vil du kunne bli oppdatert om alt som skjer i Oslo-Filharmoniens venner. Vi vil også oppfordre alle medlemmer til å dele opplevelser og informasjon med alle, har du noe på hjertet, kort eller langt, send det inn til Oslo-Filharmoniens venner » ofvenner@gmail.com

Oslo-Filharmonien med braksuksess på klassisk turné i Tyskland og Luxembourg.

Oppsummering av Per-Johan B. Bogerud, medbrakt skribent og fotograf.

Oslo-Filharmonien (OFO) har tradisjon for å dra på utenlandsturné. I perioden 04.-10.11.14 la Orkesteret ut på en «kortreise» til Friedrichshafen, Baden-Baden og Køln i Tyskland med avslutning i Luxem-bourg. Det hører også med at en gruppe interesserte medlemmer av Oslo-Filharmoniens Venner (OFV) deltar som supportere, denne gangen representert med 22 medlemmer, med Køln og Luxembourg som deres reisemål.

Store forventninger
Etter å ha stått opp i otta, møttes forventningsfulle OFV-medlemmer på Oslo Lufthavn grytidlig på avreisedagen. Der stod OFV-leder Thor Einar Stien Thorvaldsen, for anledningen reiseleder s. m. sin   «assisterende» Manuel Eilenhaupt, klare med flybilletter og program. Take-off’en og flighten med SK 4755 til Frankfurt gikk smertefritt. Med en av denne flyplassens langdistanse shuttlebusser ble passasjerene transportert inn til mottaket for bagasjen. For alene å finne frem på Frankfurt Lufthavn ville GPS ha vært en passende veileder. Takket være god oppmerking, fant de 22 OFV-medlemmene frem til en ventende turistbuss uten at noen var savnet. En turbuss stod klar til å bringe gruppen videre til Køln. Med en tre timers lang busstur til Køln, var det mellomveis behov for en lunsjstopp i Rüdesheim, velkjent og sjarmerende turistby.

Det er alltid spennende hva som venter «losjerende» på et ukjent hotel, men innsjekkingen gikk knirkefritt på hotellkjeden EDEN HOTELs  «Früh am Dom», nabo til den historiske Kølnerdomen. Det er aldri noe problem for OFV-medlemmer å bli innbyrdes kjent med hverandre på en utenlandsturné. Allerede første kveld ble deltakerne rystet sammen under en fellesmiddag på en utvalgt restaurant, der gruppen på tysk vis fikk service av ypperste klasse. Slik service gjentok seg hver gang medlemmene gikk til bords, uansett hvor!

Kølnerdomen et ruvende byggverk
Neste dag ble OFV-medlemmene tatt med på en tretimers «rundkjøring» i Køln, ledet av en profesjonell, engelskspråklig kvinnelig guide. Av severdigheter er Kølnerdomen et ruvende minnesmerke: Påbegynt i 1248, innviet i 1322 og fullført først i 1880. Den var lenge et av verdens største byggverk, som ble sterkt skadet under 2. verdenskrig (RAF’s angrep med 1000 bombefly 30.-31. mai 1942). Alt er nå restaurert og gjenoppbygd.

En nesten fulltallig gruppe OFV-medlemmer foran den berømte Kølnerdomen under en guidet runde i storbyen.

En nesten fulltallig gruppe OFV-medlemmer foran den berømte Kølnerdomen under en guidet runde i storbyen.

OFO-konsert med øredøvende tilrop og dacapo!
Stor var både spenningen og forventningen onsdag kveld da OFV-medlemmene i god tid før kl 20 samlet seg i foyeren til Køln Konzerthaus for å overvære Oslo-Filharmoniens tredje «tyske» forestilling. Orkesteret innledet «typisk norsk» med «Velkommen med Æra» av Geir Tvedt (1908-1981), som også stod på repertoaret med bl. a. komposisjonene «Langeleiklåt», «Hastverksbrudlaup» og «Suite nr. 4 Brudlaups Suiten». Sjelden er vel norske (folke)melodier blitt mottatt med slik taktfast klapping som bare et tysk konsertpublikum kan prestere!

Komposisjoner av Haydn og Rachmaninov
Neste avdeling på repertoaret omfattet et av Josef Haydns mest kjente komposisjoner: «Konsert for fiolincello og orkester C-Dur», med Moderato/Adagio/Allegro molto. Den franske solisten, Gautier Capucon, spilte fremragende på fiolincello. Begeistringen for solistens eminente samspill med orkesteret vakte så stor begeistring i salen, at han til slutt måtte kvittere med et solonummer! Også etter fremføringen av dette musikkstykket, ville konsertpublikumet nesten ikke slippe taket på solisten.

Etter OFO’s «well done» i Køln Konserthus, har dette firkløveret god grunn til å se glade og fornøyde ut. Fra høyre: Vasily Petrenko, Oslo-Filharmoniens  dirigent, Ingrid Røynesdal, OFO’s adm. dir., Gautier Capucon, fiolincellist/solist og Alex Taylor, OFO’S Artistic Planning Manager.

Etter OFO’s «well done» i Køln Konserthus, har dette firkløveret god grunn til å se glade og fornøyde ut. Fra høyre: Vasily Petrenko, Oslo-Filharmoniens dirigent, Ingrid Røynesdal, OFO’s adm. dir., Gautier Capucon, fiolincellist/solist og Alex Taylor, OFO’S Artistic Planning Manager.

Etter pausen var det mange konsertpublikummere som fikk sin forventning til Oslo-Filharmonien oppfylt, da den fremførte Sergej Rachmaninovs Symfoni nr. 2 e-Moll op. 27. Komposisjonen er mangeleddet med Largo – Allegro moderato/Allegro molto/Adagio/Allegro vivace. Orkesteret spilte «som aldri før», noe som ble hevdet av en publikummer som kunne uttale seg med tyngde. Det er til å undre seg over hvordan det er mulig, etter at dirigenten, Vasily Petrenko, har fått alle instrumentene «i spill», med dirigentstokken, ja, med hele sin kropp inkludert venstre lillefinger(!), klarer å få filharmonikerne med seg i takt og tone, for dernest å dirigere orkesteret over i et roligere leie. Denne «kunsten» opptok skribenten i særdeleshet da dirigenten ledet musikerne inn i Rachmanimovs Allegro vivace; dette musikkstykkets kraftfulle finale. Den ikke bare satt i konsertsalens vegger, men den gikk rett til himmels!

OFO’s ensemble mottar stående velfortjent applaus som ingen ende ville ta etter konserten i Køln Konserthus.

OFO’s ensemble mottar stående velfortjent applaus som ingen ende ville ta etter konserten i Køln Konserthus.

Tredje dag i Køln hopper vi stille over da den var satt av til egen disposisjon. Hotellet lå midt i sentrum med handlegater på kryss og tvers, slik at den tyske valutaen fikk ben å gå på. For noens vedkommende var kjøpelysten konsentrert om julegaver. På kveldstid var det ny samling om en fellesmiddag på en velrenommert restaurant.

Utpå fredag formiddag var det oppbrudd fra Køln og i en behagelig turbuss med en særdeles dyktig kvinnelig sjåfør, gikk ferden til Luxembourg. Litt slitne etter en lang bussreise, valgte OFV-medlemmene en rolig kveld med fellesbespisning, mens feststemningen var på samme nivå som under oppholdet i Køln.

Dram «på huset»!
Lørdag formiddag ble deler av Luxembourg utforsket pr. turistbuss frem til gamlebyen, der guiden orienterte om romernes besettelse av byen som i forna da’r var omgitt av en bymur. Over et dalsøkk var det blitt bygget en viadukt, som ennå kunne beskues.   En treretters lunsj var bestilt på en restaurant der restaurantsjefen holdt oppsyn med gruppens ankomst. Han var et eneste stort smil og glad over å ønske følget med nordboere et hjertelig velkommen med et varmt håndtrykk. En av kelnerne tok en trall eller flere mens han fra bord til bord lystig serverte de norske gjestene! «På huset» servertes en dram med påfyll!

En gruppe OFO-musikere slappet godt av på en restaurant etter Orkesterets braksuksess i Køln Konserthus. Fra venstre: Aslak Juva, fiolon, Inga Birkjeland, cello, Øivind Torp, bratsj, Arne Jørgen Øian, fiolin , Vegard  Johnsen, fiolin, Hans Morten Stensland, fiolin, Ingeborg Fimreite, fiolin og Hans Josef Groh, cello.

En gruppe OFO-musikere slappet godt av på en restaurant etter Orkesterets braksuksess i Køln Konserthus. Fra venstre: Aslak Juva, fiolon, Inga Birkjeland, cello, Øivind Torp, bratsj, Arne Jørgen Øian, fiolin , Vegard Johnsen, fiolin, Hans Morten Stensland, fiolin, Ingeborg Fimreite, fiolin og Hans Josef Groh, cello.

Luxembourgs skreddersydde konserthus
Tilbake til hotellet var det tid for å samle krefter før OFV-medlemmene tok taxier til byens fantastiske Philharmonie – Grand Auditorium; på godt norsk Konserthuset, dog uten sammenlikning med vårt i Oslo! Bygningens arkitektoniske utforming etterlot ingen tvil om at her lå Luxembourgs kulturelle storstue. Konsertsalen ble sagt å være skreddersydd for konserter, noe som fremgikk av akustikken, som bidro til å fylle det store rommet med musikk som ga gjenlyd. Hadde vi bare hatt det slik i vårt hjemlige konserthus», var nok en tanke som slo noen hver av utøverne i ensemblet og OFV-medlemmene. Konsertens repertoar var nesten som det ellers hadde vært under turnéen, med den forskjell at norske Trine Thing Helseth, som vanlig imponerte stort som solist på sin blankpussete trompet. Imponerende var også hennes smakfulle kreasjon, som hun i hui og hast hadde måttet gå til innkjøp av fordi kofferten med kveldens bekledning måtte meldes savnet i bagasjemottaket på Luxembourg flyplass. Aldri så galt at det ikke er godt for noe: Hun tok seg virkelig flott ut, samtidig som hun tok sitt publikum med storm. Den stormfulle applausen endte da også med en trompetsolo som vil bli husket lenge.

På egen hånd
Søndag 9. november ble en tiltrengt hviledag for noen av OFV-medlemmene, mens andre tråkket rundt i byen, glade til sinns over at handelsstanden holdt søndagen hellig. Noen i reisefølget valgte stillhet i en katolsk kirke med seremoniell som skiller seg fra en norsk gudstjeneste. Det er interessant å oppleve forskjellen i måten en katolsk menighet forholder seg til sin tro på, i motsetning til vårt hjemlige sakrale trossamfunn.

Hjem, kjære hjem!
Intetanende om at hjemreisen skulle bli forsinket med ett døgn, ble OFV-medlemmene busset til Luxembourg flyplass, for der å bli meddelt at SAS flight SK 2584 hadde fått tekniske problemer. Etter «mye frem og tilbake» var det ingen annen utvei enn at flyreisen måtte kanselleres. En kaospreget situasjon ble tatt profesjonelt hånd om av stedlig SAS-personale, som ordnet med gratis middag, overnatting og frokost på et nærliggende hotell.

Siste døgn av «kortreisen» ble dermed opplevd som lang dags ferd mot natt, med noen timers ventetid på flyavgang fra Kastrup. Med spesiell glede over å ha unngått flytekniske problemer på den tilbakelagte hjemturen, følte OFV-medlemmene lettelse over å være trygt tilbake i fedrelandet!   –