Foto: John-Halvdan Olsen-Halvorsen

Direktør Knut Skansen: – I neste sesong tester vi ut kandidater til ny sjefsdirigent!

En sesong er over. En sesong med mange store musikkopplevelser med Oslo-filharmonien. Og vi gleder oss allerede til en ny sesong. Vi har hatt en prat med Knut Skansen, direktør for Oslo-filharmonien, om sesongen vi har lagt bak oss – og om den som kommer.

Det er sent fredag ettermiddag. Ute skinner solen og det nærmer seg 25 grader i skyggen. Likevel har Knut Skansen skjøvet tanken om sommer og helg til side, og heller satt av tid til en prat med Oslo-filharmoniens Venner.

Stor suksess

Vi går rett på sak og spør Knut Skansen om hvordan han vil beskrive 24/25-sesongen. Og svaret kommer like raskt og kontant: – Veldig stor suksess! Vi har hatt en rekke fantastiske konserter og en flott Europa-turné. Særlig sesongavslutningen var magisk. Vi var utsolgt og kunne solgt to fulle hus til. Vi har også hatt stor publikumssuksess, og har nådd de målene vi satte for sesongen, dvs. et belegg på 85-90%, sier Knut.

Og la oss føye til: 85-90% er et svært godt resultat. De fleste orkestre ligger på 60-70% i gjennomsnittlig belegg i løpet av sesongen. Det er ingen tvil om at Oslo-filharmonien kan være tilfreds med sitt resultat.

Mange tok til tårene

Er det noen begivenheter du spesielt vil trekke fram?

– Ja, jeg vil trekke fram det som sterkest berørte meg personlig. Mens store deler av orkesteret var på Europa-turné, holdt flere av orkesterets musikere en rekke konserter for 3000 ungdomsskoleelever. I forestillingen “Lyset er det eneste som er svart” ble musikk og tekst flettet sammen. Tekstene er skrevet av ungdommer og handler om forventninger, vennskap, selvmord, utenforskap osv. Det var utrolig rørende, og mange av ungdommene tok til tårene. Produksjonsteamet måtte faktisk ta seg av enkelte etter forestillingen. Dette vitner om hvor sterkt musikk kan gripe folk.

Mange nye musikere på plass

Jeg spør Knut om hva som har vært de viktigste endringene i orkesteret og organisasjonen denne sesongen. Og svaret til Knut sier alt om hva som er viktigst i en organisasjonen som Oslo-filharmonien, nemlig menneskene:   – Å fylle vakante pulter i orkesteret er alltid en viktig oppgave for orkesteret. Vi har hatt naturlig avgang og noen har sluttet. Orkesteret har derfor hatt mange inne til prøvespill. Det er beinhard konkurranse om de beste folkene. Noen ganger lykkes vi, andre ganger ikke. I løpet av siste uke har vi besatt tre vakante pulter, og det er bra!

Knut fortsetter: – Vi har også foretatt en organisasjonsendring i administrasjonen. Nå har vi en ledergruppe som består av lederne for Kunstnerisk strategi og plan (Alex Taylor), Orkester og program (Marco Feklistoff), Produksjon (Trude Elde), Nytt musikkhus (Espen Sørbye Fredriksen) og fra 1.5. er Tove Kløvvik ansatt som leder for administrasjonen. Jeg fyller selv stillingen som leder for Kommunikasjon og Marked inntil videre, til vi får avklart hvilken kompetanse vi trenger i den stillingen.

Kultur er det vi trenger når det brenner

Hva har vært de største utfordringene i denne sesongen?

Han nøler med svaret, og må tenke seg om. – Hva skal jeg si…… Arbeidet med nytt musikkhus preger hele organisasjonen. Mange er involvert, og det tar mye tid og ressurser. Det er krevende å drive et utviklingsprosjekt i en organisasjon som er produksjonsorientert som denne. Husk at vi skal skape en premiere hver uke! Men vi har lyktes med å lansere MusikkRom. Å legge på organisasjonen enda en produksjon var utfordrende i starten, men er løst nå. (MusikkRom er ny arena for Oslo-filharmonien, der de kan teste ut ulike konsertformer, foredrag o.l. Du kan lese mer om MusikkRom her, red.anm.).

Foto: OLE BERG-RUSTEN / NTB

Men nytt musikkhus er ikke den eneste utfordringen: – Økonomien er en konstant bekymring. Det er krevende å få alt til å gå rundt innenfor de rammene vi har. Det spørsmålet mange stiller seg i disse tider er om kulturen klarer å forsvare sine budsjetter når vi har så store utgifter til forsvar og andre viktige saker? Men kulturen må også forsvares i vanskelige tider. Jeg er helt enig med kulturministeren når hun sier at kultur er nettopp det vi  trenger når det brenner, det er ikke da man skal kutte i kulturbudsjettene.

Utsagnet Skansen refererer til, kom under Kulturtalen 2025.  – Det er ikke nå vi trenger mindre kunst og kultur, sa kulturminister Lubna Jaffery. Derfor har kulturen fått en plass i Totalberedskapsmeldingen. Her slår regjeringen fast at vi i krig og krise trenger å opprettholde infrastruktur, arenaer og møteplasser for kultur. – Når det brenner, trenger vi en kultursektor som fungerer så normalt som mulig. Dette er viktig for utholdenhet, mental helse og kampmoral, sa hun. Godt sagt!

Neste sjefsdirigent på podiet neste sesong?

Oslo-filharmonien har presentert sitt program for 25/26-sesongen. Er det noe ved den kommende sesongen direktøren spesielt vil trekke fram? – Publikum vil oppleve en god del nye, spennende dirigenter. Som de fleste av venneforeningens medlemmer vet, er vi i gang med å finne en ny sjefsdirigent, og flere av sesongens dirigenter er hentet inn med det for øyet, for å teste dem ut rett og slett. Uten at jeg kan røpe hvilke, sier Knut med et lurt smil.

– Så har vi en veldig spennende åpningskonsert, da, med Verdis Requiem på Oscarsborg, der vi skal spille hele fem forestillinger. Det blir en fantastisk opplevelse, og den burde alle få med seg! Et annet høydepunkt for orkesteret er turnéen i januar, som forberedes i desember, bl.a. med fremføring av Sjostakovitsj´ 8. symfoni. I tillegg avslutter vi sesongen med Prag Spring Festival, en festival som har ønsket besøk av oss i mange år.

Løft i koraktiviteter

Det var orkesteret. Hva vil være administrasjonens viktige saker neste sesong?

– En viktig administrativ sak for oss er hvordan Tono beregner konsertvederlaget, f.eks. hvor mye vi må betale til komponister i tiden framover. Tono ønsker en endring (saken handler om en mulig ny beregning av det vederlag som skal betales for konserter med musikk der musikkskaper har overdratt rettighetene til Tono. red. anm.).

Knut fortsetter: – På den mer positive siden vil jeg nevne tiltredelsen av Simon Halsey, som tiltrer med tittelen Director of choral activities. Han var her i forrige uke for at vi sammen kunne planlegge sesongen i detalj. Og mange spennende ting er på trappene, f.eks. «sing along» med Mozarts Requiem! Vi selger alle plassene i orkester til korsangere. Disse vil være med på prøven, der de blir instruert av Simon. Dette blir en fest! Og vi satser på å løfte koraktiviteter i tiden fremover, bl.a. annet med en fremføring med 1000 sangere.

La meg også legge til at vi arbeider med en ny strategi for Oslo-filharmonien, som snart skal presenteres for styret. I den strategien setter vi to mål, 1) vi skal fortsette å styrke oss som et orkester av internasjonalt format, og 2) vi skal nå ut til langt flere enn i dag. Siden vi er tilnærmet fullbooket i Konserthuset, må vi nå nye målgrupper på nye arenaer, som f.eks. Musikkrom.

Musikkhuskonseptet er klart

Så til den saken mange er opptatt av, nemlig nytt musikkhus. Kan du si litt om status?

– Ja, vi har nå et veldig modent konsept for hva et musikkhus skal være. Mange fra musikklivet har vært med på utformingen av konseptet. Vi kommer til å ha en «utdanningspilar», der vi legger til rette for utdanning for alle innen musikk, en «produksjonspilar», der profesjonelle innen musikk, som komponister, solister, ensembler o.l. kan drive sin virksomhet og til slutt selvsagt en «formidlingspilar», dvs. en fremragende konsert- og kammermusikksal. Det viktigste nå er å avklare tomt for musikkhuset med kommunen. Jeg opplever lite motstand mot dette i kommunen, men det er krevende å finne riktig tomt. Bl.a. fordi tomt henger sammen med finansiering.

Din forgjenger, en gang hun ble presset, mente at et nytt konserthus kunne stå ferdig i 2030. Mener du også at det er realistisk?

– Jeg er faktisk ganske optimistisk! Det er imidlertid umulig å si når et nytt musikkens hus vil stå ferdig. Det avhenger av tomt og tomteeier. Vi følger tilsammen fire spor, og med ett av dem tror jeg kan huset stå ferdig i 2033/34. Med de andre vil det ta lenger tid.

Morsomt og hektisk

Du har nå vært leder for Oslo-filharmonien i ca. halvtannet år. Hvordan vil du personlig oppsummere denne perioden?

– Helt fantastisk morsomt! Ekstremt hektisk! Det har vært helt fantastisk å komme på innsiden av et orkester, og å oppleve at det er veldig lite sånn du trodde det var! Det er så utrolig komplekst. Det faktum at de har en ny premiere hver uke krever lang planlegging og presisjonsarbeid i alle ledd. De er ikke mer enn ferdige med den ene produksjonen torsdag eller fredag kveld, så er det noe helt nytt mandag morgen. Og da stiller alle fullstendig forberedt. Utrolig!

Foto: Erik Thallaug

Knut Skansen er en ivrig konsertgjenger. Undertegnede er selv på mange konserter, og nesten hver gang møter jeg Knut. Er han på alle konserter?

– Nei, ikke alle konserter, men jeg er på alle produksjoner. Hvis det er konsert både torsdag og fredag og programmet er det samme, er jeg altså bare på en av konsertene, og da oftest på torsdager. I tillegg er jeg med på alle turnéer. Jeg prøver også å få med meg konserter andre steder enn i Konserthuset, men jeg klarer ikke alltid å få med meg alle.

Til slutt, Knut, hvordan kan Oslo-filharmoniens Venner bidra enda mer til å styrke Oslo-filharmonien?

– For det første er det mange utrolig kompetente og ressurssterke folk i venneforeningen. De vil vi gjerne komme i dialog med. Vi tror at mange av disse kan bidra til å styrke organisasjonens økonomi, f.eks. ved å knytte kontakter til nye sponsorer. For det andre kan venneforeningen hjelpe oss til å se Oslo-filharmonien utenfra. Jeg tror at venneforeningen kan hjelpe oss med å nå bedre de vi i dag ikke når fram til. Jeg har lyst til å samle en del kloke hoder blant vennene til en samtale om hvordan vi bedre kan nå nye målgrupper.

Dette skal selvsagt styret i venneforeningen følge opp, fordi venneforeningen er til nettopp for å styrke og forbedre Oslo-filharmonien.  I mellomtiden unner vi musikerne og alle i administrasjonen en velfortjent ferie, og gleder oss til neste sesong.

 

Bjørn Petter Ulvær

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Få alltid siste nytt!

Abonner på vårt nyhetsbrev

og du vil få beskjed om nyheter, kommende arrangementer og andre tilbud til våre medlemmer.