Grove Atlantic/musescore.com

Bokanbefaling: «The Prague Sonata» av Bradford Morrow, en roman om musikk, historie, mysterier, romantikk og spenning

For oss som er glade i klassisk musikk, er det morsomt å lese en spennende roman der et klassisk verk står i sentrum for begivenhetene. Plottet i boka er spunnet rundt noen ukjente, men strålende noter til en klaversonate fra 1700-tallet. I romanen er notene er usignert, og mye dreier seg om hvem som kan være komponisten. Er det Beethoven, Mozart eller andre blant deres samtidige?

Det er en roman som kombinerer musikkhistorie med det 20. århundrets politiske tumulter, og vi finner en herlig blanding av historie, musikk, mysterier, romantikk og spenning. I tillegg er den svært godt skrevet. Bradford Morrow er da også en av USAs fremste forfattere. Hvis noe skulle innvendes mot boka, måtte det være at den kanskje er i lengste laget.

Handlingen foregår for det meste i Praha. Sentralt i historien står notene til en klaversonate i tre satser, som rundt 1. verdenskrig ble kjøpt av en antikvitetshandler, og som overlater dette til sin ni år gamle datter Otylie Bartosova. Tredve år gammel rømmer Otylie fra Praha når tyskerne invaderer byen, men før hun rømmer deler hun notene opp i de tre satsene og plasserer dem hos tre forskjellige personer, for å gjøre partituret verdiløst for nazistene, skulle det havne i deres hender. Seksti år senere dukker den ene satsen opp i New York, og Meta Taverner, en tidligere konsertpianist og nå student i musikkvitenskap, påtar seg oppdraget med å finne de øvrige satsene. Dette bringer henne til Praha, men det skal vise seg at også andre, med mindre hederlige hensikter, er ute i samme oppdrag….

«The Prague Sonata» er en sofistikert og fengslende roman. Er det en krimroman? Ja! Er det en historisk roman? Ja! Er det en musikkroman? Ja! Med andre ord: et skikkelig kinderegg av en roman! Boken finnes kun på engelsk og kan bestilles på f. eks. bokkilden.no.

Bjørn Petter Ulvær

Få alltid siste nytt!

Abonner på vårt nyhetsbrev