istockphoto

Flere av Oslo-Filharmoniens musikere spiller på instrumenter til mange millioner kroner. Hvordan er det mulig? Svaret er Dextra Musica, Oslo-Filharmoniens anonyme støttespiller.

For de som følger litt med innen norsk musikkliv, dukker av og til Dextra Musica opp, blant annet som arrangør av mange flotte kammerkonserter. Hvem er de egentlig og hva driver de egentlig med? Vi har snakket med direktør og daglig leder i Dextra Musica, Anders Bjørnsen.

  • Anders, hvem og hva er Dextra Musica?

Dextra Musica er en del av Sparebankstiftelsen DNB. I vår formålsparagraf heter det at DM skal være en støttespiller for utviklingen av norsk musikkliv og en bidragsyter for å øke den allmenne interessen for norsk musikk. Vi er kanskje mest kjent for vår samling av førsteklasses gamle og nye strykeinstrumenter, som vi stiller til rådighet for etablerte og unge norske musikere.

  • Fortell litt mer om disse instrumentene
Anders Bjørnsen

Vi har til sammen ca. 150 strykeinstrumenter. Vi deler dem inn i tre grupper. Den ene gruppen er instrumenter produsert før 1850. Her finner vi kjente navn som Stradivari, Guadagnini, Rugeri, Salo og flere. Dette er svært kostbare instrumenter, gjerne fra 10 til 100 millioner kr for ett instrument! Det sier seg selv at musikere ikke har råd til på egenhånd å kjøpe slike instrumenter. Disse instrumentene stilles derfor til rådighet for de etablerte musikerne, som OFOs Elise Båtnes, Terje Tønnesen, Eldbjørg Hemsing, Henning Kraggerud og andre. Dan Styffe i OFO har for øvrig vårt aller eldste instrument, en bass laget av Gaspar de Salo i ca. 1585!

  • Men det er ikke bare de etablerte musikerne som nyter godt av DM?

Nei, det er særdeles viktig for oss å dyrke bredden og de unge talentene i norsk musikkliv. Derfor har vi også en gruppe instrumenter vi kaller «nye italienere», som er produsert rundt 1900, og som stilles til rådighet for yngre musikere, de under etablering. Dette er instrumenter som koster 1 – 2 millioner kr.

Den tredje kategorien instrumenter benyttes av unge talenter på Barratt Due Musikkinstitutt og Norges Musikkhøyskole. Dette er instrumenter laget av noen av verdens beste nålevende instrumentmakere, og de koster fort 200.000-750.000 kroner. I tillegg har vi faktisk kjøpt 27 hardingfeler og 2 langeleiker!

  • Må musikerne betale for å låne disse instrumentene?

Nei, de betaler ingenting i kroner og øre. Men de må hvert år stille opp fem dager, der de driver undervisning, instruksjon eller spiller sammen med barn og unge. På den måten bidrar de også til å styrke bredden i norsk musikkliv. Jeg er ganske stolt av at vi gjennom disse årene har bidratt til at «våre» musikere har tilbrakt ca. 5.000 dager sammen med musikkinteresserte barn og unge! Vår oppgave er å «utløse gode krefter», og det gjør vi blant annet på den måten.

  • På hvilken måte støtter Dextra Musica Oslo-Filharmonien?

Som sagt, først og fremst ved å stille fantastiske fioliner, bratsjer, celloer og basser til rådighet for OFOs musikere. I dag er det en rekke musikere i OFO (se listen på slutten av artikkelen) som spiller på våre instrumenter. Men vi støtter også OFO på andre måter. Vi ga også OFO en jubileumsgave på 9 millioner i anledning 100-årsjubileet, som gikk til 7-8 prosjekter. For meg var utekonsertene, på Slottsplassen og på Myraløkka, kanskje det aller viktigste. På den måten bidro vi til å skape musikkopplevelser for andre og mange flere enn de vi treffer i konsertsalene, og det er for oss veldig viktig.

  • Men dere støtter OFO også på andre måter?

Ja! Ett av de tiltakene som ligger mitt hjerte nærmest er Ung Filharmoni, der unge talenter spiller sammen med OFOs musikere. Og jeg vet at også musikerne i OFO setter stor pris på dette tiltaket!

  • Helt til slutt, Anders, hvordan begynte det hele?

På 90-tallet ble jeg kontaktet av Øystein Birkeland, som sammen med Terje Tønnesen og Lars Anders Thomter var aktive i Det Norske Kammerorkester. Jeg jobbet i ABC Bank den gangen, og Birkeland viste til utlandet der banker kjøpte kostbare strykeinstrumenter og stilte disse til rådighet for musikere. Jeg synes det var en god idé og tok kontakt med Kjell Kran, som var konsernsjef den gangen, og fikk et «go» fra ham. Vi kjøpte to fioliner, en bratsj og en cello. I 2002 ble Sparebankstiftelsen DNB etablert og vi gikk over i en ny fase, satset sterkere og startet innkjøp av betydelig flere instrumenter, da med Øystein Birkeland i en sentral rolle som rådgiver.

—–

Vi i Oslo-Filharmoniens Venner ser på Dextra Musica som et skikkelig kinderegg. For det første øker de kvaliteten i norsk musikkliv ved å stille fantastiske instrumenter til rådighet for våre beste musikere. For det andre styrker de bredden og fremtiden i norsk musikkliv, ved å låne ut gode instrumenter til våre unge talenter, samt skape musikkglede og musikkopplevelser blant barn og unge. Og for det tredje bidrar de til å ta vare på historien, ved å sikre historiske instrumenter et aktivt liv (og de blir best ved å bli spilt på!).

Disse musikerne i OFO spiller på instrumenter fra Dextra Musica: Catherine Bullock-Bukkøy (bratsj, Guadagnini), Dan Styffe (kontrabass, Gaspar da Saló), Elise Båtnes (fiolin, Stradivari), Henninge Båtnes Landaas (bratsj, Guadagnini), Kenneth Ryland (kontrabass, Hieronimus Amati), Louisa Tuck (cello, Nicolo Gagliano) og Maria Angelika Carlsen (fiolin, Gisueppe Rocca).

Bjørn Petter Ulvær

Få alltid siste nytt!

Abonner på vårt nyhetsbrev

og du vil få beskjed om nyheter, kommende arrangementer og andre tilbud til våre medlemmer. 

Få alltid siste nytt!

Abonner på vårt nyhetsbrev

og du vil få beskjed om nyheter, kommende arrangementer og gode tilbud.