Foto: Bjørn Petter Ulvær

«Ibsen møter Grieg» på Ibsen-museet ble en flott opplevelse!

Tirsdag 19. november inviterte Oslo-filharmoniens Venner og IBSEN Museum og Teater til konsert og omvisning pǻ Ibsen-museet, og omtrent 60 medlemmer møtte opp.

Selve museet har gjennomgått en dramatisk oppussing og oppgradering de siste årene. Museet har utmerkede utstillingslokaler i 2. etasje og, ikke minst, en ny, fantastisk teater- og konsertsal med god akustikk.

De fremmøtte ble inndelt i tre grupper og fikk en fascinerende guidet omvisning i den mer enn 300 kvm store leiligheten i Arbiens gate 1, der Henrik bodde sammen med sin kone Susanne, i det vi fikk vite var et ganske så stormfullt ekteskap. De bodde der i perioden 1895-1906 og mye av inventaret er bevart slik det var mens Ibsen bodde der. Spesielt arbeidsrommet var slik vi kjenner det fra bilde der Henrik Ibsen sitter og arbeider.

Det ble også tid til en vandring i utstillingslokalene på egenhånd. Der gjorde kanskje en glimrende videoinstallasjon, med kreative glimt fra Ibsens skuespill, størst inntrykk.

Etter omvisningen holdt konservator Erik Henning Edvardsen en interessant innledning om samarbeidet mellom Henrik Ibsen og Edvard Grieg. Vi fikk høre at Ibsen informerte Grieg om at han akter å sette opp «Peer Gynt» og spurte ham om han ville «komponere den dertil fornødne musikk». Grieg takket «ja» mot et honorar på 400 spesidaler, fordelt likt mellom de to. Ibsen ga Grieg frie tøyler: «Hvor meget musik, og til hvilke scener De vil komponere, overlades naturligvis ganske til Dem selv; en komponist må jo heri have fulkommen frie hænder».

Vi fikk videre høre at Grieg ikke var bare begeistret for sitt eget arbeid. Han skrev til sin venn Frans Beyer: «Og så har jeg gjort Noget til Dovregubbens Hal, som jeg bogstave­lig ikke kan tåle at høre på, således klinger det af Kokager, af Norsknorsk­hed og Sigselvnokhed! Men jeg venter mig også at Ironien skal kunne føles».

Etter denne innledningen var tiden kommet til konsert, med en strykekvartett fra Oslo-filharmonien, bestående av Patrycja Blaszak-Bienkunska på 1. fiolin, Alyson Read på 2. fiolin, Andrés Maurette O’Brien på bratsj og Toril Syrrist-Gelgota på cello, samt sopranen Lise Jentoft fra Oslo-filharmoniens Kor. Og la det være sagt med én gang: Hvilken fantastisk samling musikere Oslo-filharmonien kan by på! Dette var kanskje den beste konserten venneforeningen har invitert til i år, med glitrende spill av alle de fire i kvartetten – og vakker sang av Lise Jentoft. Dette var kammermusikk på sitt beste. Det er heller ingen tvil om at den gode akustikken bidro til opplevelsen.

Konserten åpnet med den kjente og kjære «Bryllupsdag på Troldhaugen», etterfulgt av tre sanger. Avslutningsnummeret var de to satsene fra strykekvartett i F-dur, «Den ufullendte» Opus 146, inspirerende presentert av Andrés Maurette O’Brien. Etter undertegnedes oppfatning var avslutningsnummeret konsertens høydepunkt. Strålende musikk –  strålende fremført!

Bjørn Petter Ulvær

 


 

Bjørn Petter Ulvær

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Få alltid siste nytt!

Abonner på vårt nyhetsbrev

og du vil få beskjed om nyheter, kommende arrangementer og andre tilbud til våre medlemmer. 

Få alltid siste nytt!

Abonner på vårt nyhetsbrev

og du vil få beskjed om nyheter, kommende arrangementer og gode tilbud.