Foto: John-Halvdan Olsen-Halvorsen

Konsertåret 2024: Les om 2024s travleste dirigent, mestspillende solist og mest spilte verk!

I januar hvert år publiserer nettstedet Bachtrack.com en omfattende statistikk om det foregående, klassiske konsertåret. Her er det mye morsomt!

Klaus Mäkelä den travleste dirigenten!

Klaus Mäkelä topper listen over dirigenter med flest oppdrag, etter 2. plassen i fjor. Det forundrer neppe noen. Vi som følger med på hva Mäkelä driver på med, har vanskelig for å forstå at han får tid til alt han er engasjert i. Han hadde 113 konsertengasjementer i 2024! Og tillegg har han – stort sett! – mottatt ovasjoner for sine tolkninger. Nummer to på listen er Andris Nelson, som toppet listen i fjor. Vi noterer oss også at Cristian Măcelaru, som gjestet Oslo-filharmonien i fjor, og som orkesteret ble svært begeistret for, er nr. 8 på listen.

Statistikken til Bachtrack viser også at kvinnelige dirigenter er i støtet. Andelen øker for hvert år. Men fortsatt er «bare» 13% av dirigentoppdragene utført av kvinner. Nathalie Stutzmann, som dirigerte Nyttårskonsertenm i 2022, og Joana Mallwitz topper listen. Begge har nesten doblet sine engasjementer fra 2023 til 2024. Og Mallwitz fikk vi oppleve så sent som i forrige uke, der hun dirigerte Rachmaninoff, Hindemith og Ravel. Ellers finner vi blant de 10 mest etterspurte, kvinnelige dirigentene «kjente og kjære» navn som  Elim Chan (nr. 3), Simone Young (nr. 4), Dalia Stasevska (nr. 6), som alle har besøkt Oslo-filharmonien de siste årene.

Andsnes blant de 10 mest travle pianistene

For første gang dukker Leif Ove Andsnes opp på listen over de mestspillende konsertpianistene, på 10. plass. Øverst troner Daniil Trifonov, med Yuja Wang på andre plass.

Ser vi på listen over de mestspillende fiolinister og cellister, er det åpenbart hvor attraktivt det er å spille med Oslo-filharmonien – og hvor heldige vi som orkesterets publikum er. Blant de 10 mest opptatte fiolinistene finner vi Isabelle Faust, Lisa Batiashvili, Patricia Kopatchinskaja og Hilery Hahn, for å nevne noen, alle på OF-programmet de siste sesongene. Blant cellistene finner vi øverst på listen unge Sheku Kanneh-Mason, som forøvrig spilte Elgars Cellokonsert under Simone Young i fjor, Gautier Capuçon og  Sol Gabetta. De to siste har også turnert med Oslo-filharmonien.

Dvořáks 9. symfoni mest spilt

Dvořák strålende symfoni nr. 9 er det mest spilte orkesterverket. Beethoven legger beslag på tre av de ti plassene på listen, med hans symfonier nr. 3 og nr. 7 og pianokonsert nr. 5. Brahms sin symfoni nr. 1 og Mahler 5 ligger også høyt på listen.

42% av konsertene tilhører musikk fra den romantiske perioden, mens 23% er komponert på 1900-tallet. Statistikken til Bachtrack viser også en økende interesse for samtidsmusikk, og tar nå 3. plassen over spilte verk, med 13%. De mest spilte nålevende komponistene er filmkomponisten John Williams, Arvo Pärt og Philip Glass, og alle tre har stått på Oslo-filharmoniens program de siste sesongene. Også her er kvinnene på fremmarsj. Det mest spilte samtidsverket i fjor var Caroline Shaws «Entr´acte».

(Kilde: https://bachtrack.com/classical-music-statistics-january-2024)

 

Bjørn Petter Ulvær

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Få alltid siste nytt!

Abonner på vårt nyhetsbrev

og du vil få beskjed om nyheter, kommende arrangementer og andre tilbud til våre medlemmer.