Torsdag og fredag 6. og 7. februar spiller Oslo-filharmonien og Mäkelä – med Oslo Filharmoniske Kor! – Mozarts Requiem. Mozart døde før han fikk fullført verket, og siden det dreide seg om et oppdragsverk, ble det fullført av to av Mozarts elever på oppdrag av Mozarts enke Constanze. Men dette er ikke det eneste verket der andre familiemedlemmer har hatt en finger med i spillet. Tidligere i Wolfgangs liv var nok søsteren Nannerl viktigere enn vi har trodd.
Nannerl var berømt
På 1700-tallet turnerte Mozart i Europa, imponerte publikum over hele kontinentet og imponerte kritikere. Nei, vi snakker ikke om Wolfgang Amadeus, men om den berømte komponistens eldre søster, Maria Anna Mozart, «Nannerl». Nannerl turnerte med sin bror og far og ble en berømt musiker. Nå tror forskere og historikere at de kan avdekke det sanne omfanget av hennes talent og innflytelse.
Nannerl ble født i Salzburg i 1751, og var i likhet med sin bror et vidunderbarn. Fra sine tidlige år tjente hun masse penger på konserter, der hun og broren, begge omtalt som «wunderkinder», opptrådte på cembalo og piano. Hun sto til og med øverst på plakatene, og anmeldelsene berømmet prestasjonene hennes.
Faren, Leopold Mozart, skrev i et brev: «Min lille jente spiller de vanskeligste verkene vi har … med utrolig presisjon og aldeles utmerket. Det betyr at min lille jente, selv om hun bare er 12 år gammel, er en av de dyktigste musikerne i Europa.»
Faren hennes var langt fra den eneste som ble imponert over talentet hennes. I 1762 spilte de to små Mozartene for en samling aristokrater i München. En av de tilstedeværende, grev Karl von Zinzendorf, skrev om opplevelsen i dagboken sin: «Det lille barnet fra Salzburg og søsteren hans spilte cembalo. Den stakkars lille fyren spiller fantastisk. Han er et barn, livlig og sjarmerende. Søsterens spill er mesterlig, og han applauderte henne.»
Hennes komposisjoner er gått tapt
Nannerl komponerte også. Hun sendte en av sine komposisjoner til broren sin i 1770, og han svarte i et brev på denne måten: «Min kjære søster! Jeg er i ærefrykt over hvor godt du kan komponere! Med ett ord: sangen du skrev er vakker». Dessverre har ingen av hennes komposisjoner og manuskripter overlevd.
Da Nannerl fylte 18 år, opptrådte ikke Nannerl lenger eller viste sine musikalske talenter offentlig, i samsvar med datidens konvensjoner for voksne kvinner. Det antas at hun fortsatt komponerte privat, i tillegg til å spille piano og undervise i musikk.
Dramatikeren Sylvia Milo er av den oppfatning at hun faktisk var det mest talentfulle av de to. «Jeg ble oppmerksom på Nannerl fordi jeg så at det satt en kvinne ved siden av Mozart og så ut som hans likeverdige. Likevel overlevde ikke det hun komponerte. Det virket for meg som en historie som bare trengte å bli fortalt. Hvis ingen andre ville gjøre det, bestemte jeg meg for at jeg ville gjøre det selv.»
Sylvia Milo har en teori om at Nannerls innflytelse var langt større enn antatt. «Nannerl var den som skrev ned noen av Wolfgangs komposisjoner da han var for ung til å skrive dem ned selv. Vi vet også at da han var i London og jobbet med sin første symfoni, skrev hun det hele ned og orkestrerte det for ham. Det er uklart hvor tett samarbeidet deres var, men hun var en ekstremt talentfull musiker». Det er faktisk mulig at noen av Wolfgangs komposisjoner er hennes. To klaverstykker, angivelig komponert av Wolfgang Amadeus Mozart, ble oppdaget i Nannerls notatbok. Var Nannerl komponisten?
Satte Mozart navnet sitt på søsterens musikk?
Den australske professoren Martin Jarvis mener at tre av fem av Mozarts fiolinkonserter faktisk kan være komponert av Nannerl. Professor Jarvis har studert originale Mozart-manuskripter siden 2007, mens han jobbet som professor og foreleser i musikk ved Charles Darwin University, Australia. Den tidligere professoren hevder at av de fem fiolinkonsertene som er kreditert Wolfgang, er tre av dem skrevet ned med en helt annen håndskrift, men likevel tilsynelatende også komponert av Amadeus Wolfgang Mozart. «Vi vet at Nannerl komponerte, fordi Mozart i brev komplimenterer henne for musikken hennes. Vi vet at forskjellige komponister, inkludert Bach, kopierte andres musikk og deretter satte navnet sitt på den». Professor Jarvis mener at en mulighet er at Nannerl hadde valgt å få arbeidet sitt publisert under brorens navn på den tiden, siden hun var kvinne.
Nannerl giftet seg og fikk tre barn. Den eldste kalte hun Leopold, etter sin far. Hun døde i 1829.
Historien har vist oss at karrieren til mange kvinnelige, talentfulle komponister og musikere ble begrenset av samtidens kultur og sedvaner. Nannerl Mozart var utsatt for det samme familie- og samfunnspresset som også påvirket Clara Schumann, Fanny Mendelsohn og mange flere. Vi vil sannsynligvis aldri få vite det sanne omfanget av Nannerls komposisjoner, talent eller innflytelse – men forskning antyder at mysteriet kan romme et av musikkhistoriens største genier.
(Kilde: Oversatt fra artikkel på ClassicFM.com)