Oslo-filharmoniens Historielag og Oslo-filharmoniens Venner samlet rundt 50 deltagere i Konserthusets Lille sal tirsdag 22. oktober.
Etter en nydelig fremføring av Fauré’s Fantasie ved Ting-Wei Chen og Gonzalo Moreno, fortalte Espen Sørbye Frederiksen fra Oslo-filharmoniens administrasjon om planene for et nytt konserthus – konseptet Musikkens hus. OF går for den høye C – visjonen er: «Vi skal løfte musikkens betydning i samfunnet». De ser for seg at musikkens hus skal romme både læringsarena, utviklingsarena og konsertarena, med flere konsertsaler. Den største konsertsalen er planlagt i vineyard-format, for blant annet å kunne tiltrekke seg internasjonale orkestre. Ifølge Espen Sørbye Fredriksen har de nå dialog på øverste politiske hold og med noen store norske selskaper om et offentlig/privat samarbeid. Målsetting om åpning er allerede i 2032.
Kveldens neste tema var orkesterets forhold til NRK opp gjennom tidene, også det illustrerende for musikkens betydning i samfunnet. Historiker og forfatter Trond Olav Svendsen ga et historisk tilbakeblikk over epoken frem til annen verdenskrig, og på de tre pilarene som hadde lagt grunnlaget for lydfestingen av orkestermusikken i Norge: grammofonen, filmmediet og kringkastingen. OF hadde fra sent på 1920-tallet en avtale om fremføringer på direkten med forløperen til NRK, og fortsatte med dette helt frem til krigen. Han foreslo at det burde satses på en diskografi for Oslo-filharmonien.
NRK’s Arild Erikstad tok stafettpinnen. Da han tiltrådte som produsent for NRK i OF, hadde han sportskommentatoren som forbilde. Historiske filmklipp illustrerte forskjellen; fra det klassiske konsertopptak tatt fra salen til kameravandring i orkesteret. Vi fikk også gjensyn med sommerkonsertene fra Holmenkollen og historien om hvordan NRK-streik førte til at Kiri Te Kanawa opptreden på en av de vakreste sommerdagene i sommerkonsertenes historie kun gikk i radioopptak. Nå er NRK’s studio i konserthuset avviklet, og NRK satser ikke på egenproduserte klassiske programmer. Erikstad reiste spørsmål ved samfunnsoppdraget til NRK – den brede satsingen på de unge har ikke ført frem. Vi må løfte musikkens betydning i samfunnet!