Foto: Kristine Madsen

«Vi skal løfte musikkens betydning i samfunnet» – inspirerende og tankevekkende kveld i Konserthusets Lille sal

Oslo-filharmoniens Historielag og Oslo-filharmoniens Venner samlet rundt 50 deltagere i Konserthusets Lille sal tirsdag 22. oktober.

Etter en nydelig fremføring av Fauré’s Fantasie ved Ting-Wei Chen og Gonzalo Moreno, fortalte Espen Sørbye Frederiksen fra Oslo-filharmoniens administrasjon om planene for et nytt konserthus – konseptet Musikkens hus. OF går for den høye C – visjonen er: «Vi skal løfte musikkens betydning i samfunnet». De ser for seg at musikkens hus skal romme både læringsarena, utviklingsarena og konsertarena, med flere konsertsaler. Den største konsertsalen er planlagt i vineyard-format, for blant annet å kunne tiltrekke seg internasjonale orkestre. Ifølge Espen Sørbye Fredriksen har de nå dialog på øverste politiske hold og med noen store norske selskaper om et offentlig/privat samarbeid. Målsetting om åpning er allerede i 2032.

Kveldens neste tema var orkesterets forhold til NRK opp gjennom tidene, også det illustrerende for musikkens betydning i samfunnet. Historiker og forfatter Trond Olav Svendsen ga et historisk tilbakeblikk over epoken frem til annen verdenskrig, og på de tre pilarene som hadde lagt grunnlaget for lydfestingen av orkestermusikken i Norge: grammofonen, filmmediet og kringkastingen. OF hadde fra sent på 1920-tallet en avtale om fremføringer på direkten med forløperen til NRK, og fortsatte med dette helt frem til krigen. Han foreslo at det burde satses på en diskografi for Oslo-filharmonien.

NRK’s Arild Erikstad tok stafettpinnen. Da han tiltrådte som produsent for NRK i OF, hadde han sportskommentatoren som forbilde. Historiske filmklipp illustrerte forskjellen; fra det klassiske konsertopptak tatt fra salen til kameravandring i orkesteret. Vi fikk også gjensyn med sommerkonsertene fra Holmenkollen og historien om hvordan NRK-streik førte til at Kiri Te Kanawa opptreden på en av de vakreste sommerdagene i sommerkonsertenes historie kun gikk i radioopptak. Nå er NRK’s studio i konserthuset avviklet, og NRK satser ikke på egenproduserte klassiske programmer. Erikstad reiste spørsmål ved samfunnsoppdraget til NRK – den brede satsingen på de unge har ikke ført frem. Vi må løfte musikkens betydning i samfunnet!

 


Tekst: Kristine Madsen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Få alltid siste nytt!

Abonner på vårt nyhetsbrev

og du vil få beskjed om nyheter, kommende arrangementer og andre tilbud til våre medlemmer. 

Få alltid siste nytt!

Abonner på vårt nyhetsbrev

og du vil få beskjed om nyheter, kommende arrangementer og gode tilbud.