“Andsnes: One of classical music´s coolest customers”

Det er Gramophone som på denne måten karakteriserer Leif Ove Andsnes! For norske artister fortsetter å markere seg internasjonalt. I aprilnummeret av Gramophone preget Lise Davidsen forsiden, og i mainummeret er det Leif Ove Andsnes som er forsiden og hovedoppslaget!

Bakgrunnen er hans nye prosjekt, «Mozart Momentum», dvs. innspillingen av Mozarts klaverkonserter nr. 20-24, som alle ble komponert i årene 1785-86.

Konsertene er spilt inn sammen med Andsnes sin faste samarbeidspartner, Mahler Chamber Orchestra. Det er samme orkester han spilte sammen med for hans innspilling av alle Beethovens klaverkonserter («Beethoven Journey»).

Idéen til Andsnes er å fange Mozart «at this moment» i hans liv. Derfor spilles konsertene inn, og utgis, i kronologisk rekkefølge. I løpet av tre år gjennomgår Mozart en sterk utvikling som klaverkomponist, som andre ville bruke 15-20 år på, sier Andsnes. Klaverkonsert nr. 20 er for Andsnes et viktig vendepunkt, ikke bare for Mozarts konserter, men for klaverkonsert som genre. «Alle (konsertene) er geniale», sier Andsnes, «men Mozart gjør uansett noe revolusjonerende når han kommer til D-mollkonserten (nr. 20) ….. han skiller solisten tydeligere fra orkesteret, og når solisten kommer inn, gjør han det med en musikk som er veldig forskjellig fra det orkesteret spilte innledningsvis». Andsnes mener dette la grunnlaget for romantikkens klaverkonserter, der solisten har en mer heroisk rolle.

Andsnes forteller videre hvordan han har lett etter gode kadenser for konsertene (kadens: soloavsnitt der solistene får vise sin virtuositet, ofte angitt av komponisten som improvisasjon, en akkord eller et tema). For klaverkonsert nr. 24, vil Andsnes bruke en ny kadens av en ukjent komponist fra 1790-tallet, en kadens som be gitt ham av Musikverein i Wien. Han forteller videre at han ikke var fornøyd med den som vanligvis spilles (komponert av pianisten Géza Anda) i finalesatsen i nr. 22 i Ess-dur. Det endte med at produsenten for Mozart Momentum, John Fraser, som også er pianist, satte seg ned og komponerte en ny kadens, til Andsnes sin store begeistring! Et klassisk verk med nyskrevet kadens er ikke hverdagskost!

Andsnes innrømmer at han i mange år ikke fikk helt taket på Mozart. Det var først etter at han hadde sett operaen Don Giovanni at han forsto hvordan Mozarts klaverkonserter skulle spilles: «It´s theatre, it´s people, it´s conversation»!

Første plate i serien utkommer 28. mai, med konsertene nr. 20, nr. 21 og 22. Du kan lese mer om Andsnes´ Mozart Momentum her: https://mozart-momentum.com.

(Kilde: Gramophone).

Bjørn Petter Ulvær