Izusek/iStock

Den klassiske musikkens publikum er større enn mange tror!

Styremedlem i Oslo-filharmoniens Venner, Bjørn Petter Ulvær, hadde 19.11. et innlegg i Aftenposten om den klassiske musikkens publikum. Du kan lese innlegget på Aftenposten.no, eller lese det nedenfor. NRK P2´s «Studio 2», hadde også et innslag om artikkelen på ettermiddagen 21.11.

 

Myten om den klassiske musikkens publikum

Av Bjørn Petter Ulvær

Det har bygget seg opp en myte, en myte om at klassiske konserter er noe en liten elite fra Oslo driver med.

Det nødvendig å få litt fakta på bordet. La oss starte med antall registrerte tilhørere eller besøk. Statistisk Sentralbyrås Kulturstatistikk fra 2019 (dvs. rett før pandemien satte hele kulturlivet i en unntakstilstand) forteller oss at antall besøk på klassiske konserter var 711.000, en økning på 12%. Det går oppover med klassiske konserter! Hvis vi legger til antall tilhørere på Operaen i Oslo (370.000), ender vi på over 1.000.000 besøk for klassisk musikk i løpet av ett år.

I tillegg kommer som de som ikke omfattes av SSB Kulturstatistikk (dvs. de som ikke mottar driftsstøtte). Vi vet ikke hvor mye høyere, kanskje 1.300.000? Eller 1.500.000? En interessant sammenlikning: det ble registrert ca. 1.600.000 tilskuere på tippeligaens fotballkamper! Det totale antall besøk til klassiske konserter er derfor betydelig.

La oss ta en annen innfallsvinkel. Det er ca. 3.7 millioner personer over 15 år i dette landet. 15% av den voksne befolkningen har vært på klassisk konsert én gang eller oftere siste 12 måneder (Ipsos/Norsk Monitor 2022).

Så har vi de 14-15% som benytter seg av opera- og ballettforestillinger (Kantar/Forbruker & Media 2020/1). Sørger vi for at de som både går på klassiske konserter og opera/ballett bare telles én gang, ender opp med at rundt 25% av den voksne befolkningen går én eller flere på forestillinger med klassisk musikk i løpet av et år. Det er nesten 1.000.000 personer. Hver fjerde voksne nordmann!

Til sammenlikning: 32% var på festival siste 12 måneder. Det er med andre ord bare litt flere enn de 25% som går på forestillinger med klassisk musikk. Og publikumet for klassisk musikk er omtrent like stort som de som kjører alpint (22%).

En aktivitet som én million nordmenn gjør i løpet av et år, er altså ikke en snever aktivitet for en liten elite. Vi har fått symfoniorkestre av topp kvalitet i Bergen, Stavanger, Trondheim, Kristiansand og Arktisk Filharmoni i Bodø/Tromsø for å nevne noen. Og de spiller for fulle hus. Dette viser at dette heller ikke er et Oslo-fenomen. Vi erklærer myten for død og begravet.

 

Bjørn Petter Ulvær

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Få alltid siste nytt!

Abonner på vårt nyhetsbrev

og du vil få beskjed om nyheter, kommende arrangementer og andre tilbud til våre medlemmer. 

Få alltid siste nytt!

Abonner på vårt nyhetsbrev

og du vil få beskjed om nyheter, kommende arrangementer og gode tilbud.