Nasjonalmuseet og Oslo-filharmoniens Venner fortsetter det gode samarbeidet. Tirsdag 10. september fylte vi den store salen med 200 medlemmer av Nasjonalmuseet og Oslo-filharmoniens Venner, til tross for regnvarselet. De fremmøtte fikk en mental dusj av nydelig formidlet billedkunst og musikk før de måtte frem med paraplyene for å komme trygt hjem.
Nasjonalmuseets kurator Øystein Ustvedt ga en svært god introduksjon til Mark Rothko’s liv og kunstneriske virke. Rothko er en av de toneangivende abstrakte ekspresjonistene i New York-skolen. Ustvedt viste flere gode eksempler på Rothko’s utvikling, gjennom figurativ ekspresjonisme, over i surrealisme, til han til sist endte som foregangsfigur innenfor colorfield-maleriet, en retning innen amerikansk abstrakt ekspresjonisme. Mark Rothko uttalte selv at han hadde blitt maler for å forsøke å heve maleriet opp på samme nivå som poesi og musikk. Rothko var svært glad i klassisk musikk, og satte Mozart, Haydn og Schubert særlig høyt.
Øystein Ustvedt ble etterfulgt av en kvartett fra Oslo-Filharmonien, bestående av Daniel Dalnoki, fiolin, Aslak Juva, fiolin, Anders Rensvik, bratsj, og Kristine Lisedatter Martens, cello. De fremførte to strykekvartetter mens Rothko’s bilder rullerte bak dem, Mozarts strykekvartett nr. 13 i D-moll og Schuberts strykekvartett nr. 12 i C-moll. En flott fremføring som kan leses som et godt innlegg i debatten om man «kan» spille musikk mens man opplever billedkunst.
Denne kombinasjonen var en flott opplevelse som ga dybde til opplevelsen av Mark Rothko’s kunst.
For de som ikke har sett utstillingen står den til 22. september, den anbefales på det varmeste!
Og vi ser frem til neste samarrangement med Nasjonalmuseet, så følg med!