Ole Arnt Westberg

En vellykket reise til Hamburg og konserthuset Elbphilharmonie

Oslo-filharmonien var på turné til Hamburg i perioden 30. januar til 2. februar,  og 15 medlemmer av Oslo-filharmoniens Venner fulgte orkesteret på denne turnéen.

Vi deltok på to konserter i Elbphilharmonie, Tysklands nye konsertmetropol, som åpnet i 2017. Elbphilharmonie er normalt utsolgt lang tid i forveien, men gjennom administrasjonen’s kontakt fikk vi ordnet med 15 billetter til hver av konsertene, som ble ledet av vår superdirigent Klaus Mäkelä.

Første konsert var Gustav Mahlers 4. symfoni med svenske Johanna Wallroth som solist i 4. sats. Deretter fikk vi en komposisjon av østeriske Thomas Larcher, hans symfoni nr. 2, «Kenotaph». Vi var så heldige at vi fikk anledning til å være med på prøven før konserten. Elbphilharmonie åpner vanligvis ikke for deltakelse på prøver, men vi fikk spesiell tillatelse. Vi gikk inn gjennom Kunstnerinngangen og tok heisen opp til området hvor musikerne og administrasjonen hadde sine forberedelser. Traileren med alt utstyr hadde ankommet bare timer i forveien. Vi fikk oppleve den store jobben det er å pakke ut alt utstyr, alle store instrumenter og alle festklær. Marimbaer, xylofoner og klokkespill var blant instrumentene som ble satt sammen under stort tidspress. Det var virkelig spesielt for oss venner å oppleve dette. Inne i salen ble vi ønsket velkommen av orkesteret, som satte stor pris på vår tilstedeværelse. Det helt spesielle med denne prøven var at komponisten selv, Thomas Larcher, født i 1963, selv var til stede. Niels Aschehoug, vår musikerkontakt, fortalte at orkesteret ikke hadde opplevd dette før. Det var veldig interessant å følge med på samarbeidet mellom Mäkelä, Larcher og orkesteret under innstuderingen av symfonien. Denne videoen viser dette til fulle: Mäkelä og Larcher – kort.

Larcher, Mäkelä og OF

Etter konserten inviterte Oslo-filharmoniens Venner alle musikerne til en drink på deres hotell, som ikke var langt fra konserthuset og vårt hotell. Det var meget vellykket, noe som også bildene viser. Meget sent avsluttet vi en lang dag.

Konserten andre dag var med cellisten Truls Mørk i «Tout un monde lointain» av Henry Dutilleux, et krevende verk for både solist og orkester. På programmet sto også Tsjaikovskijs «Stormen» og «Scheherazade» av Rimskij-Korsakov. Sistnevnte nummer høstet enorm stående applaus fra et utsolgt konserthus. Orkesteret bød på «Gopak» av Mussorgskij.

 

 

Tekst: Ole Arnt Westberg/Foto: Ole Arnt Westberg, Bjarne Reinholdt, Marie Bergh/Video: John Yardley

 

Ole Arnt Westberg

Få alltid siste nytt!

Abonner på vårt nyhetsbrev

og du vil få beskjed om nyheter, kommende arrangementer og andre tilbud til våre medlemmer. 

Få alltid siste nytt!

Abonner på vårt nyhetsbrev

og du vil få beskjed om nyheter, kommende arrangementer og gode tilbud.