Sist tirsdag 5. mars presis kl. 18.00 ønsket Nasjonalmuseets direktør Ingrid Røynesdal velkommen til arrangementet «Vann i norsk billedkunst – og musikk», et arrangement som ble til i samarbeid mellom Nasjonalmuseet og Oslo-filharmonien Venner. Etter sin nylige overgang fra direktør for Oslo-filharmonien syntes Ingrid det var spesielt artig med et slikt samarbeidsarrangement.
Haakon Thaulow fra Venneforeningen forklarte 170 deltakere bakgrunnen for å kople vann og vassdrag med billedkunst fra nasjonalromantikken – og musikk. Han kunne fortelle at Norge er et «vannland» med vår lange kystlinje og samfunnsmessige nære tilknytning til kyst og hav. Vi har nest etter Island det land i Europa med mest ferskvann pr. innbygger.
Vassdragene med elver og innsjøer gir oss drikkevann, strøm gjennom vannkraften, de er viktige som transportårer, for reiseliv og turisme og ikke minst gir fosser og elver store natur- og landskapsopplevelser. Og mange av våre store billedkunstnere under nasjonalromantikken, fra ca. 1850- 1910, lot seg inspirere av vår vakre vassdragsnatur. Likeledes har komponister i inn og utland blitt inspirert av «vannets musikk», bølger, fosser og elvebrus, bl.a. vår egen Edvard Grieg.
Omvisningen ble et mesterstykke i logistikk! 170 besøkende ble inndelt i 7 grupper som fikk hver sin omviser som oppsøkte ulike «vannbilder» i museets mange saler. Omviserne fokuserte på et fåtall vannrelaterte kunstverk. De fremmøtte ble virkelig beriket og opplyst om vannets viktige rolle i malerkunsten!
Tilbake i Auditoriet (presis etter tidsplanen!) holdt kunsthistoriker Peder Valle fra Nasjonalmuseet kåseriet «Vann som motiv og symbol», rikt illustrert med eksempler på storskjermen i det flotte auditoriet. Det ble en stor opplevelse!
Vannets lyder, bølger, fossedur og klukkende bekker er jo naturens musikk. Og det er mange eksempler på kjente musikkverk med direkte referanse til vann; for eksempel «Water Music» av Handel, «Moldau» av Smetana, pianostykkene «Regndråpepreludiet» av Chopin og «Bekken» av Grieg.
Konserten til slutt ga også assosiasjoner til vann. En strykekvartett med musikere fra Oslo-filharmonien, Maria Angelika Carlsen og Brage Sæbø på fiolin, Nanna Sørli på bratsj og Cecilia Gøtestam på cello, spilte først en sonatesats av Eugene Ysaye for to fioliner, før kvartetten fremførte to satser av Edvard Griegs ufullendte strykekvartett i F-dur. Kraftfull og vakker musikk spilt med entusiasme og innlevelse!
På publikums reaksjon og tilbakemeldinger må man kunne konstatere at arrangementet ble en stor suksess!
Tekst: Haakon Thaulow
Foto: Christen Ræstad og Børre Høstland