Torsdag 27. oktober arrangerer Venneforeningen et kort møte med bassgruppa i Oslo-Filharmonien umiddelbart etter konserten (les mer her). I den anledning har vi snakket med Kenneth Ryland, som er solobassist. Kenneth har spilt i Oslo-Filharmonien siden 1992.
Hvordan var din vei til livet som bassist og orkestermusiker?
Det var på en måte tilfeldigheter som førte til at det var kontrabassist jeg skulle bli. Jeg spilte trombone i skolekorps og samtidig gitar og el-bass i ungdomsskolealder. Jeg startet med el-bass timer som 14-åring hos kontrabassist Erling Sunnarvik i Bergen Filharmoniske Orkester. Han overtalte meg etterhvert til å begynne å spille kontrabass, så for konfirmasjonspengene kjøpte jeg min aller første kontrabass. Jeg hospiterte en stund ved Bergen Musikkonservatorium før jeg startet studier ved Norges Musikkhøgskole i 1988. I 1992 prøvespilte jeg på jobben som nestgruppeleder og startet i Oslo-Filharmonien i august samme år.
Har du spilt i andre orkestre enn Oslo-Filharmonien?
Jeg hadde ett års engasjement som solobassist i KORK i 2003-04-sesongen.
Har du for tiden andre musikkengasjementer i tillegg til OFO?
Jeg er medlem av Det Norske Kammerorkester og har spilt der jevnlig siden 1992. Ellers stortrives jeg når jeg får spille kammermusikk!
Kontrabass brukes jo i mange ulike typer musikk og orkestre? Spiller du i orkestre som spiller annet enn klassisk musikk?
Jeg spiller ikke i grupper med annen type genre enn klassisk. Men kammerorkesteret har turnert noen ganger med Odd Nordstoga, og jeg synes det er skikkelig gøy å være en del av bandet da.
Hvilke klassiske komponister liker du spesielt godt å spille? Har du noen favorittverk?
Det er alltid veldig fint å spille Brahms-symfonier, og Richard Strauss har mange utfordrende og flotte basstemmer. Mahler, Beethoven, Mozart-symfonier… jeg er ganske altetende, men klassikerne er gjerne favoritter.
Hva er det du liker spesielt godt ved å spille bass? Hvorfor er bass et så godt instrument?
Jeg er glad i utfordringen det er å spille kontrabass. Det er ikke det letteste instrumentet å spille, hverken som orkesterstemme eller solo, men instrumentet har en spesiell fin klang, synes jeg. Å ha ‘bassfunksjonen’ i musikken er veldig viktig, og jeg trives godt i den rollen.
Spiller du andre instrumenter, i tillegg til bass?
Jeg spiller gitar innimellom, til ‘husbruk’.
Du har spilt i Oslo-Filharmonien siden 1992. Hva står for deg som det største du har opplevd med OFO i disse årene?
Jeg fikk jobbe noen fine år med Mariss Janssons på 90-tallet, og uka med residenskonserter i Musikverein i Wien er et klart høydepunkt fra den tiden. Nå er vi godt i gang med en ny ‘gullalder’ med Klaus Mäkelä, og vi har allerede gjort fantastisk gode konserter her hjemme og på turné. Sesongåpningen i år med Mahler 5. symfoni, er kanskje noe av det beste orkesteret har gjort.
Hva er det, etter din mening, som gjør Oslo-Filharmonien til et så godt orkester?
Orkesteret består av stadig bedre musikere/instrumentalister, men det er også engasjementet, arbeidsviljen og lysten til å lage bra konserter som er noen av styrkene våre. Vi spiller på ‘samme lag’ og gjør hverandre bedre.
Har du andre interesser enn musikk?
Jeg har hatt hunder i mange år, og jakt, trening og turer med dem har vært en stor hobby. Akkurat nå er det ikke noe hund i familien, men det vil helt sikkert komme om ikke lenge.
—
Det er også verdt å nevne at Kenneth spiller på et helt spesielt instrument, en bass laget av Hieronymus Amati fra 1680, som er stilt til hans disposisjon av Dextra Musica/Sparebankstiftelsen DNB (les vårt innlegg om Dextra Musica her).