Bjørn Petter Ulvær

Et interessant, lærerikt og hyggelig første medlemsmøte i Oslo-filharmoniens Historielag!

Nyopprettede Oslo-filharmoniens Historielag har hatt sitt første medlemsmøte, med i overkant av 30 fremmøte. Det ble en virkelig interessant, lærerik og hyggelig opplevelse, og vi gleder oss til fortsettelsen.

Orkesteret sett fra innsiden

Lederen i OFH, Roger Olstad, åpnet møtet og fortalte som historielagets formål: å beskrive orkesterets og musikernes liv, historie og utvikling. OFH skal mao. fortelle historien på en ny måte, sett fra innsiden, fra podiet. Foreningen startet rekruttering før jul og har allerede ca. 50 medlemmer.

Trond Olav Svendsen fulgte opp og fortalte at foreningens første prosjekt er å etablere biografier over alle, eller så mange som mulig, av Oslo-filharmoniens musikere gjennom tidene.

Hans Morten Stensland, fra orkesterets faglige råd, la vekt på at dagens musikere forvalter en viktig og rik arv, nemlig orkesterets kultur, dvs. hvordan, hva og hvorfor orkesteret spiller. Denne kulturen må selvsagt foredles og videreutvikles, men OFHs arbeid vil hjelpe dagens musikere med å bedre forstå kulturen og hva som er verdifullt.

Er Oslo-filharmonien egentlig like gammelt som Bergen Filharmoniske Orkester?

Harald Herresthal holdt et spennende foredrag om Oslo-filharmoniens historie, og fokuserte på historien før 1919, som er det offisielle året for orkesterets tilblivelse. Men er Oslo-filharmonien egentlig mye eldre?

Harald Herresthal forteller

Bergen Filharmoniske Orkester hevder å være et av verdens eldste orkestre, som kan føre sin historie tilbake til 1765. Herresthal viste at det man hevder er BFOs historie, består av flere orkestre og musikkgrupper som har kommet og gått over årene, og ikke ett kontinuerlig orkester over tid. Og akkurat det samme kan man si om Oslo-filharmonien. Allerede i 1763 var det jevnlige konserter i Rådstusalen og Grensehaven i Oslo. I de neste hundre årene var det ulike orkestre som kom og gikk, akkurat som i Bergen, men ofte med mange av de samme musikerne. I 1871 ble Musikforeningen etablert, med dirigenter som Edvard Grieg, Johan Halvorsen og Iver Holter. Det startet en symfonisk storhetstid, og sammen med Nasjonaltheatrets orkester, mener Herresthal at Oslo ble en av Europas viktige symfoniske byer. Disse to orkestrene ble nedlagt i 1919 og de fleste musikere og eiendeler gikk inn i Filharmonisk Selskap, det som vi i dag kjenner som Oslo-filharmonien. Så kanskje har Herresthal rett: Oslo-filharmonien er omtrent like gammelt som Bergen Filharmoniske Orkester. Sorry, Bergen!

Legendenes stevnemøte

Roger Olstad ledet samtalen med Liv Glaser og Stor Nilsson

OFH hadde invitert to legender til en samtale om Oslo-filharmoniens konsertmestre. Den nå 87 år gamle pianisten Liv Glaser, hvis far Ernst Glaser var Oslo-filharmoniens konsertmester fra 1928-1958, og den mangeårige konsertmesteren Stig Nilsson, som var konsertmester fra 1977 til 2008. Vi fikk høre om hvordan det var for Liv å være solist med sin far som hypernervøs konsertmester, om Livs relativt korte karriere som oboist (!) før pianoet tok henne, og hvordan Stig som barn og ivrig fiolinstudent fikk et nært forhold til «farbror Glaser», som underviste og konserterte i Karlskoga, Stigs hjemby.

Stig fortalte også om sitt nære forhold Mariss Jansons, om en dirigent som virket skråsikker og bestemt, men som gjerne ville prøve nye ting, grublet mye, ofte var i tvil og som diskuterte med Stig hvordan ting skulle gjøres.

Oslo-filharmoniens første kvinnelige fiolinist

Harald Herresthal fortalte om Oslo-filharmoniens første kvinnelige fiolinist, som het Hjørdis Haslum (senere Møller). Hjørdis Haslum hadde en ganske atypisk bakgrunn til den tiden å være. Hun kom fra Groruddalen, og hennes far var steinhugger. Allerede som 13-åring spilte hun i ulike arbeiderforeninger i Oslo. Hun holdt sin debutkonsert i 1924 og ble ansatt i Oslo-filharmonien i 1927. Det tok hele 18 år før Oslo-filharmonien fikk sin neste kvinnelige fiolinist. Hjørdis Haslum ble senere, i 1957, konsertmester i Operaorkesteret. Det er lite som tyder på at Hjørdis Haslum støtte på problemer fordi hun var kvinne, men i andre europeiske orkestre var det annerledes. Du kan lese mer om motstanden mot kvinner i europeiske orkestre her.

Strålende musikalsk innslag

Når man er en forening under Oslo-filharmoniens paraply, kommer man ikke utenom et musikalsk innslag! Oslo-filharmoniens musikere, representert ved fiolinistene Vegard Johnsen og Niels Aschehoug og pianisten Gonzalo Moreno spilte musikk av Sjostakovitsj, Gershwin og Brahms, til stor begeistring.

Det er ingen tvil om at det første medlemsmøtet i Oslo-filharmoniens Historielag var en suksess, og at Historielaget har bevist sin berettigelse. Oslo-filharmoniens Venner gleder seg til fortsettelsen, og vi oppfordrer våre medlemmer til å melde seg inn i OFH. Du finner mer info om Historielaget og påmelding her.

Bjørn Petter Ulvær

Få alltid siste nytt!

Abonner på vårt nyhetsbrev

og du vil få beskjed om nyheter, kommende arrangementer og andre tilbud til våre medlemmer. 

Få alltid siste nytt!

Abonner på vårt nyhetsbrev

og du vil få beskjed om nyheter, kommende arrangementer og gode tilbud.